احضاریه: موارد عذر موجه متهم جهت عدم حضور نزد مقام قضایی پس از احضار – وکیل کرمان

جعل امضاء - وکیل کرمان - مشاوره حقوقی کرمان
جعل امضاء: اثبات جرم جعل امضاء و مجازات آن – وکیل کرمان
2018-11-14
معلولیت - حقوق معلولان - وکیل کرمان - مشاوره حقوقی کرمان
معلولیت: بخشی از قانون حمایت از حقوق معلولان – وکیل کرمان
2018-11-19
نمایش همه

احضاریه: موارد عذر موجه متهم جهت عدم حضور نزد مقام قضایی پس از احضار – وکیل کرمان

احضاریه - عذر موجه - وکیل کرمان - مشاوره حقوقی کرمان - وکیل بندرعباس

وکیل دادخواه؛ مؤسسه حقوقی همیاران دادخواهی کرمان

طبق ماده 178 قانون آیین دادرسی کیفری، متهم مکلف است (پس از دریافت احضاریه) در موعد مقرر (نزد مقام قضایی) حاضر شود و اگر نتواند، باید عذر موجه خود را اعلام کند.

احضار به معنای فرا خواندن و دعوتی رسمی در قالب احضاریه ، از طرف مقام قضایی برای یک شخص خاص در زمان معین و به منظور حضور وی در مرجع قضایی است.

جهات عذر موجه پس از دریافت احضاریه

جهات زیر عذر موجه محسوب می‌شود:

الف- نرسیدن یا دیر رسیدن احضاریه به ‌گونه ‏ای که مانع از حضور شود. ب- بیماری متهم و بیماری سخت والدین، همسر یا اولاد وی که مانع از حضور شود. پ- همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم فوت شود. ت- ابتلاء به حوادث مهم از قبیل بیماری‌های واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد گردد. ث- متهم در توقیف یا حبس باشد. ج – سایر مواردی که عرفاً به تشخیص بازپرس عذر موجه محسوب می‌شود.

در سایر موارد، متهم می ‏تواند برای یک ‌بار پیش از موعد تعیین شده، بازپرس را از علت عدم حضور خود مطلع سازد و موافقت وی را أخذ نماید که در این مورد، بازپرس می‌تواند در صورت عدم تأخیر در تحقیقات، تا سه روز مهلت را تمدید کند.

طبق ماده 179 همان قانون، متهمی که بدون عذر موجه حضور نیابد یا عذر موجه خود را اعلام نکند، به دستور بازپرس جلب می‌شود.

در صورتی‌که احضاریه، ابلاغ قانونی شده باشد و بازپرس احتمال دهد که متهم از احضاریه مطلع نشده است، وی را فقط برای یک ‌بار دیگر احضار می‌نماید.

همچنین بر اساس ماده 187 قانون مذکور، هرگاه شخصی که دستور احضار یا جلب او داده شده به علت بیماری، کهولت سن یا معاذیری که بازپرس موجه تشخیص می‌دهد، نتواند نزد بازپرس حاضر شود، در صورت اهمیت و فوریت امر کیفری و امکان انجام تحقیقات، بازپرس نزد او می‌رود و تحقیقات لازم را به‌عمل می‌آورد.

 

مؤسسه حقوقی همیاران دادخواهی کرمان با بهره گیری از وکلا، حقوق دانان و کارشناسان خبره، متعهد و با تجربه در زمینه های تخصصی گوناگون، آماده ارائه ی انواع خدمات حقوقی به شماست.

جهت دریافت مشاوره حقوقی لطفاً بر روی گزینه زیر کلیک نمایید.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *