رانندگی در حالت مستی و عواقب و مجازات آن – وکیل کرمان

چک سفید امضاء - وکیل کرمان - مشاوره حقوقی کرمان
چک سفید امضاء: تکمیل چک سفید امضاء در چه صورت جرم محسوب می شود؟ – وکیل کرمان
2018-10-09
تعدیل مهریه - مهریه - طلا - سکه - وکیل کرمان - مشاوره حقوقی کرمان
تعدیل مهریه: درخواست تعدیل مهریه بر اثر افزایش قیمت طلا و سکه – وکیل کرمان
2018-10-12
نمایش همه

رانندگی در حالت مستی و عواقب و مجازات آن – وکیل کرمان

رانندگی در حالت مستی - وکیل کرمان - مشاوره حقوقی کرمان

رانندگی در حالت مستی

رانندگی در حالت مستی علاوه بر اینکه رفتاری پر خطر بوده و احتمال تصادف و بروز آسیب را بسیار افزایش می دهد، از نظر حقوقی عواقب زیر را به دنبال خواهد داشت:

1- مجازات شرب خمر (مصرف مشروبات الکلی) هشتاد ضربه شلاق حدی است (ماده 265 قانون مجازات اسلامی).

2- در صورت رانندگی در حالت مستی و وقوع تصادف و بروز صدمه بدنی، شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت به زیان دیده، جهت دریافت وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است، مراجعه می کند (بند ب ماده 15 قانون بیمه وسایل نقلیه).

مورد فوق شامل رانندگی پس از استعمال مواد مخدر یا روان گردان که در وقوع حادثه موثر باشد، نیز می شود.

اسناد پرداخت هزینه های خسارت فوق طبق تبصره دو همین قانون در حکم اسناد لازم الاجرا هستند و شرکت بیمه برای وصول حق خود، لازم نیست مراحل دادرسی را در دادگاه طی کند و می تواند با مراجعه به اداره اجرای ثبت اسناد رسمی، اقدام به وصول مطالبات خود از هر طریق ممکن حتی ممنوع الخروج کردن راننده نماید.

مجازات تصادفات رانندگی در حالت مستی

3- در صورت رانندگی در حالت مستی و وقوع تصادف، مقصر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم می گردد (ماده 718 قانون مجازات اسلامی، کتاب تعزیرات). هم چنین دادگاه می تواند علاوه بر مجازات فوق، مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم نماید.

(مجازات قانونی تصادفات رانندگی: مقصر حادثه در صورت قتل غیر عمد به ۶ ماه تا ۳ سال حبس؛ صدمه بدنی جزئی حبس از یک تا پنج ماه؛ از کار افتادن عضو بدن حبس از دو ماه تا یک سال؛ نقص عضو حبس از دو ماه تا ۶ ماه؛ و در کلیه موارد یاد شده، به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم یا اولیای دم محکوم خواهد شد.)

جریمه رانندگی در حالت مستی

4- رانندگی در حالت مستی یا با مصرف روان گردان ها، در کلیه راه ها (کلان شهر ها، جاده های بین شهری، سایر شهر ها، روستا ها و راههای روستایی) چهارصد هزار تومان جریمه از سوی پلیس راهور را به دنبال دارد (بر اساس نرخ سال ۱۳۹۷) و موجب ضبط گواهینامه به مدت ۶ ماه، و ارجاع متخلف به مراجع قضایی می گردد.

 

مؤسسه حقوقی همیاران دادخواهی کرمان با بهره گیری از وکلا، حقوق دانان و کارشناسان خبره، متعهد و با تجربه در زمینه های تخصصی گوناگون، آماده ارائه ی انواع خدمات حقوقی به شماست.

جهت دریافت مشاوره حقوقی لطفاً بر روی گزینه زیر کلیک نمایید.

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *